V Klecanském zpravodaji č. 5/2009 byl uveřejněn tento text:
„V sobotu 18. 4. se
uskutečnilo setkání občanů Klecan s panem Dr. Karlem
Rozsypalem, tehdejším studentem gymnázia, který byl jedním z
mužů totálně nasazených v r. 1945. Místo pracovního
výkonu jednotky, do níž byl tehdy student Rozsypal zařazen,
byly Klecany.
Práce na budování výkopů začaly 3. 3.
1945, v důsledku předcházejícího leteckého souboje nad
klecanským letištěm.
Výkopy měly mít tvar
písmene T, horní vodorovná část tvořila vlastní výkop
o hloubce 160 – 170 cm a svislá část představovala
šikmý sjezd pro podvozek letadla. Vykopaná zemina
tvořila okolo výkopu ze stran ochranný val.
Ochranných valů mělo být
vybudováno celkem 25. Jejich účinnost však byla výrazně
snížena tím, že výkopy nebyly zapažené a v měkké
půdě docházelo k jejich borcení.
Němci předpokládaná
sláva těchto valů pohasla ihned po náletu 16. 4., kdy
letadla ukrytá v těchto výkopech stihl stejný osud
jako letadla umístěná na volné ploše. Za necelý
měsíc od zničení letadel skončila nejhrůznější válka v
dějinách lidstva, od jejíhož konce uplyne v letošním
roce 64 let.“
Písemný materiál uvedený v příloze včetně nákresu poskytl Dr. K. Rozsypal a souhlasil s jeho zveřejněním.
Jak to bylo s ochrannými valy letadel v Klecanech PDF - 3,09 MB
Hořící letadla při útoku hloubkařů 16.4.1945 JPG - 1,19 MB
Umístění ochranných valů PDF - 386 kB
Ochranné valy 1 PDF - 666 kB
Ochranné valy 2 PDF - 251 kB
Ochranné valy 3 PDF - 194 kB
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |