Zastupitelstvo Města Klecany (dále jen zastupitelstvo) přijalo dle §96 zákona č. 128/2000 Sb. o obcích tento jednací řád zastupitelstva.
Čl. 1 - Základní ustanovení
Jednací řád zastupitelstva upravuje přípravu, svolání, průběh a výstupy zasedání zastupitelstva a další otázky s tím spojené.
Čl. 2 - Pravomoci zastupitelstva
Pravomoci zastupitelstva jsou dány §84 a §85 zákona č. 128/2000 Sb. o obcích.
Čl. 3 - Svolání zasedání zastupitelstva
Zasedání zastupitelstva se koná dle potřeby, ale nejméně 1x za tři
měsíce. Zasedání zastupitelstva svolává starosta písemně nebo
e-mailem, a to minimálně 15 dnů předem. Ve výjimečných případech může
starosta svolat zasedání méně než 15 dnů předem, a to za dodržení
zákonné lhůty 7 dnů. Zasedání zastupitelstva se koná na území města.
Starosta je povinen svolat zasedání do 21 dnů, požádá-li o to alespoň
třetina zastupitelů nebo hejtman kraje.
Je-li zasedání
zastupitelstva předčasně ukončeno z důvodu poklesu přítomných
zastupitelů pod jednu polovinu zvolených zastupitelů, svolá starosta
nové zasedání zastupitelstva do 15 dnů.
Nesvolá-li zasedání
zastupitelstva starosta v termínech uvedených v odst.1) a 2), učiní
tak místostarosta nebo jiný člen zastupitelstva.
Oznámení o svolání zastupitelstva se uveřejňuje na úřední desce Města Klecan minimálně 7 dní předem. Informace o zasedání zastupitelstva se uveřejňuje též městským rozhlasem a na internetových stránkách města v úvodní sekci stránek, případně dalším místně obvyklým způsobem.
Čl. 4 - Příprava zasedání zastupitelstva
Zasedání zastupitelstva připravuje starosta podle programu
stanoveného radou města.
Návrhy na zařazení do programu zasedání
zastupitelstva jsou kromě rady oprávněni podávat zastupitelé města a
výbory zřízené zastupitelstvem, kteří tyto návrhy předkládají
prostřednictvím podatelny nebo elektronické podatelny, a to minimálně
10 dnů předem. K návrhu na zařazení bodu do programu zasedání
zastupitelstva se přikládají podkladové materiály v písemné nebo
elektronické podobě. Občané s trvalým bydlištěm v městě Klecany a
osoby, které zde vlastní nemovitost, mohou rovněž žádat o projednání
určité záležitosti zastupitelstvem. Pokud žádost o projednání podepíše
0,5 % občanů obce, je zastupitelstvo povinno záležitost projednat, a
to do 90 dnů od obdržení návrhu (par. 16 odst. f) zákona o obcích).
Zastupitelé, rada města a výbory zřízené zastupitelstvem jsou
oprávněni požádat o doplnění programu i během zasedání zastupitelstva,
jestliže je to nezbytné. O zařazení do programu zasedání
zastupitelstva rozhoduje zastupitelstvo hlasováním.
Podkladové
materiály se doručují jednotlivým zastupitelům elektronicky nebo
písemně minimálně 7 dní před zasedáním zastupitelstva. Tyto podkladové
materiály je možno doplnit i v kratším termínu, jestliže je to
nezbytné. Požaduje-li některý ze zastupitelů předání podkladových
materiálů v písemné formě, požádá o to předem starostu obce. Podklady
pro zastupitele budou po jejich rozeslání zastupitelům zveřejněny na
internetových stránkách města, a to s anonymizovanými osobními údaji
občanů z řad veřejnosti.
Čl. 5 - Účast zastupitelů na zasedání zastupitelstva
Účast zastupitelů na jednání zastupitelstva je povinná. Nemůže-li se
zastupitel ze závažných důvodů zasedání zastupitelstva zúčastnit, je
povinen se předem omluvit starostovi (dodatečně jen ve výjimečných
případech).
Pozdní příchod nebo předčasný odchod omlouvá
starosta a zaznamenává se do zápisu z jednání zastupitelstva.
Zastupitelé potvrzují svou přítomnost na zasedání zastupitelstva
podpisem do listiny přítomných.
Čl. 6 - Program zasedání zastupitelstva
Po zahájení zasedání zastupitelstva, zvolení návrhové komise a
ověřovatelů zápisu seznámí předsedající (čl. 7 odst. 1) přítomné s
návrhem programu.
Po předložení programu mohou oprávněné osoby
(čl. 4 odst. 3) navrhnout doplnění nebo o úpravu programu. O každém
návrhu na doplnění nebo úpravu programu se hlasuje zvlášť ihned po
předložení všech návrhů. Následně se hlasuje o předloženém programu
upraveném o přijaté návrhy jako o celku, nerozhodne-li na žádost
některého ze zastupitelů zastupitelstvo, že se bude o každém bodě
hlasovat zvlášť.
Není-li navržený program přijat, hlasuje se o
jeho každém bodě zvlášť.
Čl. 7 - Průběh zasedání zastupitelstva
Zasedání zastupitelstva řídí předsedající, kterým je obvykle
starosta, kterému může pomáhat místostarosta případně jiný jím
pověřený člen zastupitelstva (kontrola hlasování apod.).
Předsedajícího určuje starosta.
Předsedající zahájí zasedání
zastupitelstva. Přivítá zastupitele a hosty, konstatuje, že
zastupitelstvo bylo řádně svoláno a program zasedání zastupitelstva
zveřejněn na úřední desce Města Klecan dne …. Dále konstatuje, že
přítomno je ….zastupitelů, jmenovitě uvede, kteří zastupitelé jsou
nepřítomni a zda jsou omluveni, a zda je zastupitelstvo
usnášeníschopné. Není-li zastupitelstvo usnášeníschopné a je-li
předpoklad, že se v krátké době dostaví potřebný počet zastupitelů,
předsedající zasedání zastupitelstva přeruší. Jinak zasedání
zastupitelstva ukončí a postupuje se dle čl. 3 odst. 2.
Předsedající navrhne tři členy návrhové komise z přítomných
zastupitelů a nechá o nich zastupitelstvo společně hlasovat. V případě
nepřijetí předloží kterýkoliv ze zastupitelů návrh na člena návrhové
komise. V tomto případě se o každém návrhu na člena návrhové komise
hlasuje zvlášť. Hlasování končí schválením třetího člena návrhové
komise. O návrzích se hlasuje v pořadí, jak byly navrženy.
Předsedající navrhne dva ověřovatele zápisu z přítomných zastupitelů a
nechá o nich zastupitelstvo společně hlasovat. V případě nepřijetí se
postupuje obdobně jako při volbě návrhové komise.
Předsedající dá hlasovat o programu zasedání zastupitelstva (čl. 6).
Předsedající oznámí postupně námitky, které obdržel k zápisu z
předchozího zasedání zastupitelstva. Námitky k zápisu zastupitelstva
se projednávají na nejbližším zasedání zastupitelstva, které se koná
alespoň 14 dní po zasedání, ke kterému se vznáší připomínky. Tyto
námitky musí být předány předsedajícímu do zahájení jednání
zastupitelstva. Každá námitka musí obsahovat, která část zápisu a jak
se má změnit (přesnou formulaci úpravy zápisu). Ke každé námitce se
vyjádří ověřovatelé, kteří předmětný zápis ověřovali. O každé námitce
se hlasuje zvlášť. Konečné znění zápisu se upraví dle námitek
přijatých zastupitelstvem. Tím se považuje námitkové řízení k
předmětnému zápisu za ukončené. Připomínkami k zápisu nelze měnit
přijatá usnesení zastupitelstva.
V úvodní části zasedání po
vypořádání s námitkami k zápisu z minulé schůze následuje
třicetiminutový blok pro dotazy, podněty a připomínky občanů
(„interpelace občanů“). Občané se obracejí na starostu,
místostarostu, členy Rady města či řadové zastupitele s dotazy,
připomínkami či návrhy, které se nemusí týkat bodů programu. Svůj
příspěvek mohou občané buď v písemné formě odevzdat předsedajícímu
před zahájením zasedání, nebo jej přednést ústně. Předsedající může
upravit délku příspěvku jednotlivých občanů na 3 minuty, maximální
počet vystoupení jednoho občana 2x. Oslovený veřejný činitel města je
povinen interpelaci zodpovědět, a to do 30 dnů, případně dotaz i
odpověď zveřejnit na webových stránkách města. Bezprostředně na místě
veřejný činitel občanovi odpoví, pokud povaha dotazu umožňuje stručnou
odpověď. Interpelace občanů i způsob jejich vyřízení musí být
zaznamenány v zápisu. Blok nazvaný „Interpelace občanů“ trvá maximálně
30 minut; pokud se na některé občany s jejich příspěvky nedostane,
mohou je odevzdat v písemné formě předsedajícímu (který je povinen
zajistit uvedení interpelace v zápisu včetně osoby odpovědné za její
vyřízení), případně vyčkat na diskusi na konci zasedání. Interpelace
občanů jsou primárně určeny ke sběru podnětů a připomínek veřejnosti,
proto v tomto třicetiminutovém bloku má předsedající právo omezit
diskusi či ji ukončit, přestože se do ní hlásí další diskutující.
Každý bod programu se projednává zvlášť. Jednotlivé body se
projednávají v pořadí, jak jdou za sebou ve schváleném programu. Ke
každému bodu programu přednese předkladatel úvodní slovo, v kterém
uvede, co je předmětem projednávání, podá k této věci rozklad a uvede,
zda se jedná o informaci nebo zda navrhuje přijetí usnesení. Pak
následuje rozprava. Rozpravy se mohou zúčastnit zastupitelé, občané
města Klecan starší 18 let a majitelé nemovitostí na území města
Klecan. Diskutující v rozpravě vystupují v pořadí, jak se přihlásili s
tím, že zastupitelé mají přednost. Předkladatel je oprávněn reagovat
na vznesené dotazy a námitky mimo pořadí bezprostředně po jejich
odeznění. Ostatní hosté mohou v rozpravě vystoupit pouze se souhlasem
předsedajícího. Osoby, které byly na jednání zastupitelstva přizvány
předkladatelem, případně zastupitelstvem nebo radou, se projednávání
účastní na výzvu předkladatele nebo předsedajícího. Pokud zastupitel
ve svém vystoupení navrhuje usnesení, upozorní na to návrhovou komisi,
s kterou formuluje přesné znění návrhu usnesení. Diskutující jsou
povinni se řídit ustanovením odst. 11) tohoto článku. Na závěr
projednávaného bodu se hlasuje o usnesení, je-li navrženo. Návrh
usnesení přednáší návrhová komise.
Při jednání zastupitelstva se
přednostně udělí slovo členu vlády nebo jeho zástupci, poslanci,
senátorovi nebo zástupci orgánů kraje, jestliže o to požádají.
Po ukončení projednávání posledního bodu programu zasedání
zastupitelstva přednese návrhová komise souhrnný přehled přijatých
usnesení. Zastupitelstvo svým hlasováním stvrdí, že přednesený přehled
je úplný a text přijatých usnesení je shodný s přijatými texty. Po té
předsedající ukončí zasedání zastupitelstva.
Slovo v rozpravě uděluje předsedající. Diskutující je povinen
hovořit pouze k projednávanému předmětu. Člen zastupitelstva může k
jednomu bodu programu vystoupit nejvýše 3x v délce maximálně 3 minuty,
občan města Klecan může k jednomu bodu programu vystoupit nejvýše 2x v
délce maximálně 3 minuty. Úvodní vystoupení předkladatele by mělo být
do 5 minut. Pokud diskutující nedodržuje tato omezení, je předsedající
oprávněn mu slovo odebrat. Předsedající může limity prodloužit nebo
umožnit další vystoupení. Rozpravu k bodům programu předsedající
ukončí, nejsou-li již do ní přihlášeni žádní diskutující (s výjimkou
bloku interpelací občanů - viz čl. 7 odst. 7).
Zastupitel, u
něhož skutečnosti nasvědčují, že by jeho podíl na projednávání a
rozhodování určité záležitosti mohl znamenat výhodu nebo škodu pro něj
samotného nebo osobu blízkou, pro fyzickou nebo právnickou osobu,
kterou zastupuje na základě zákona nebo plné moci (střet zájmů), je
povinen sdělit tuto skutečnost před zahájením jednání zastupitelstvu
nebo předsedajícímu. Zastupitelstvo rozhodne o tom, zda existuje důvod
pro jeho vyloučení z projednávání a rozhodování této záležitosti.
Čl. 8 - Zápis a usnesení ze zasedání zastupitelstva
Ze zasedání zastupitelstva se vyhotovuje zápis, který obsahuje místo a datum zasedání zastupitelstva, jména přítomných zastupitelů včetně pozdních příchodů a předčasných odchodů, jména nepřítomných zastupitelů s rozdělením na omluvené a neomluvené, schválený program zasedání zastupitelstva, předložené návrhy usnesení, průběh a výsledek hlasování (včetně hlasů pro – proti – zdržel se; při veřejném hlasování jmenovitě), přijatá usnesení a ostatní důležité skutečnosti charakterizující průběh jednání. Nedílnou součástí zápisu je prezenční listina a usnesení.
Zápis musí být vyhotoven do 10 dnů od ukončení zasedání
zastupitelstva a být uložen na Městském úřadě v Klecanech
k nahlédnutí, rozeslán e-mailem zastupitelům a dále zveřejněn na
internetových stránkách města. Zápis na internetu musí
mít anonymizované osobní údaje občanů z řad veřejnosti. Zápis
podepisuje starosta nebo místostarosta a určení ověřovatelé (při
podpisu signují všechny stránky zápisu). Zápis se vyhotovuje ve třech
vyhotoveních.
Usnesení obsahuje místo a datum zasedání
zastupitelstva, jména přítomných členů zastupitelstva a přehled
přijatých usnesení tak, jak byly stvrzeny závěrečným hlasováním (čl. 7
odst. 10).
Usnesení musí být vyhotoveno do 10 dnů od ukončení
zasedání zastupitelstva.
Usnesení podepisuje starosta nebo místostarosta a určení ověřovatelé
(při podpisu signují všechny stránky usnesení). Vyhotovuje se ve třech
vyhotoveních.
Usnesení zastupitelstva se vyvěšuje na úřední
desce, rozesílá e-mailem zastupitelům a dále se s anonymizovanými
osobními údaji občanů z řad veřejnosti zveřejňuje na internetových
stránkách města.
Čl. 9 - Hlasování
Zastupitelstvo přijímá usnesení nadpoloviční většinou všech svých
členů.
Hlasování zastupitelstva je veřejné, pokud zastupitelstvo
na návrh některého zastupitele nerozhodne o tajném hlasování. Je-li
rozhodnuto o tajném hlasování, zvolí zastupitelstvo nejdříve ve
veřejném hlasování tříčlennou volební komisi. Členy volební komise
navrhují jednotlivě zastupitelé. O každém členu se hlasuje
zvlášť.
Je-li v dané věci předloženo více návrhů, hlasuje se o
nich v pořadí, v jakém byly předloženy. Jakmile je některý návrh
přijat, o dalších se již nehlasuje.
Čl. 10 - Práva zastupitelů
Člen zastupitelstva obce má při výkonu své funkce právo:
předkládat zastupitelstvu obce, radě obce, výborům a komisím návrhy na
projednání,
vznášet dotazy, připomínky a podněty na radu obce a
její jednotlivé členy, na předsedy výborů, na statutární orgány
právnických osob, jejichž zakladatelem je obec, a na vedoucí
příspěvkových organizací a organizačních složek, které obec
založila nebo zřídila; písemnou odpověď musí obdržet do 30
dnů,
požadovat od zaměstnanců obce zařazených do obecního úřadu,
jakož i od zaměstnanců právnických osob, které obec založila nebo
zřídila, informace ve věcech, které souvisejí s výkonem jejich funkce;
informace musí být poskytnuta nejpozději do 30 dnů,
Čl. 11 - Nerušený průběh zasedání
Během zasedání zastupitelstva smí hovořit jen ten, kdo je k tomu
předsedajícím vyzván.
Předsedající má právo vykázat z místnosti,
kde probíhá zasedání zastupitelstva, a případně i přilehlých místností
osoby podnapilé, pod vlivem drog, znečistěné a zapáchající. Dále je
pak oprávněn vykázat osoby, které hlukem či jiným způsobem narušují
klidný průběh jednání zastupitelstva. Toto ustanovení se vztahuje jak
na hosty, tak i na zastupitele.
Čl. 12 - Pracovní komise
Pro přípravu stanovisek a expertíz může zastupitelstvo zřídit
pracovní komise.
Členy pracovních komisí jmenuje zastupitelstvo
jak ze svých členů, tak i z řad občanů města Klecan a externích
odborníků.
Pracovní komise se zřizuje ke splnění úkolu zadaného
zastupitelstvem.
Pracovní komise zaniká rozhodnutím zastupitelstva.
Čl. 13 - Organizačně technické záležitosti zasedání zastupitelstva
O průběhu zasedání zastupitelstva se pořizuje zvukový nebo
audiovizuální záznam, který se zveřejňuje společně se zápisem na
internetových stránkách města a uchovává se společně se zápisem ze
zasedání zastupitelstva po dobu minimálně 6 měsíců. Na záznam musí být
upozorněni přítomní před každým zasedáním (slovně, nápisem apod.).
O přerušení zasedání zastupitelstva na dobu do 15 minut
rozhoduje předsedající.
O delším přerušení zasedání
zastupitelstva na dobu delší než 15 min. rozhoduje
zastupitelstvo.
Přesáhne-li zasedání zastupitelstva 22 hodinu,
může kterýkoliv ze zastupitelů navrhnout přerušení zasedání
zastupitelstva do následujícího pracovního dne. O návrhu hlasuje
zastupitelstvo bez zbytečných odkladů.
Platný jednací řád
zastupitelstva bude zveřejněn a trvale dostupný na internetových
stránkách města spolu se jmény a kontaktními e-maily (telefony)
zastupitelů, kteří budou souhlasit se zveřejněním svých kontaktních
údajů. Kromě toho bude vyvěšen v místnosti, kde probíhá zasedání zastupitelstva.
Čl. 14 - Závěrečné ustanovení
Ruší se jednací řád z 28. 4. 2011
Tento jednací řád byl přijat
usnesením zastupitelstva ze dne 5. 3. 2015
Tento jednací řád
vstupuje v platnost dnem přijetí.
……………………..
Ivo
Kurhajec, starosta
Bc. Daniel Dvořák, místostarosta
Jednací řád ZM 118 kB
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |